Contentstrategie

Het lijkt zo eenvoudig: op een website maak je alle informatie die je als organisatie kwijt wilt voor iedereen toegankelijk. Je core business, je contactgegevens, je werknemers, het laatste nieuws, je toekomstplannen. Maar hoe weet je eigenlijk of wat jij op je website zet, ook datgene is dat je bezoeker verwacht en wil weten? Om dat te bepalen gebruik je een contentstrategie. Tijdens de les van Aljo Hartgers wordt hier verderop ingegaan.

Wat is een contentstrategie?

Een contentstrategie is een vooropgezet plan dat vaststelt hoe content met een bepaalde waarde voor een publiek kan helpen om een organisatiedoel te bereiken. Een contentstrategie maakt duidelijk welke content op welk moment met welke persoon en via welk medium in welke vorm moet worden uitgewisseld. Aan elke succesvolle website of online campagne ligt een contentstrategie ten grondslag. Een contentstrategie is belangrijk om je doelgroep goed te kunnen bereiken.

Doelen en doelgroep

Om de juiste contentstrategie toe te passen is het belangrijk om te weten wat je doelen zijn en wie je doelgroep is. Zijn dit alle klanten van de organisatie of slechts een geselecteerde groep. Om de doelgroep goed te leren kennen kan men gebruik maken van persona’s. Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type van gebruiker. Persona’s worden opgesteld aan de hand van een doelgroepenonderzoek, waarna een beperkt aantal typerende gebruikers wordt gedefinieerd. Deze gebruikers bestaan niet echt, maar omwille van de doeltreffendheid van het gebruik van persona’s, worden deze wel als zodanig beschreven. Dit betekent dat een persona wordt omschreven in termen van onder andere demografie, behoeften, biografie, voorkeuren en soms zelfs foto’s. Op deze manier krijgt de persona een gezicht, en kan er bij het ontwerpen van de gebruikersinterface (bijvoorbeeld een website) rekening worden gehouden met de manier waarop deze representatieve persona de website het liefst zou gebruiken.

Schermafbeelding 2016-06-20 om 15.38.53

Ook is het belangrijk om te bepalen wat de tone-of-voice wordt. Je tone of voice gaat niet over wat je zegt, maar over hoe je het zegt. Het is de taal die je gebruikt, de manier waarop je zinnen in elkaar zet, de woorden die je kiest. Het is de verbale vorm van je visuele identiteit (logo, huisstijl). In geschreven tekst heb je geen hulp van non-verbale communicatie. Geschreven tekst heeft alleen toon om meer te zeggen dan de losse woorden die op papier staan. Die moet dus herkenbaar, duidelijk en relevant zijn voor de lezer. Je tone-of-voice moet dus goed aansluiten bij je doelgroep en de uitstraling van je bedrijf. Wil je informeel of formeel contact met je klanten? Gebruik je liever “je” dan “u”? Door middel van een onderzoek naar je doelgroep kun je hierop inspelen.

Tone-of-voice.png

Content

Er zijn verschillende soorten content die men kan inzetten om de doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan audio, video, foto, artikelen, blogs, events etc. Om te bepalen welke content je moet inzetten is het belangrijk om te weten waar je doelgroep actief op is. Dit kan zowel online als offline zijn zoals bijvoorbeeld Facebook, Twitter, folders etc. Voor dat je de content daadwerkelijk gaat gebruiken is het natuurlijk ook belangrijk om te weten wat het gaat kosten. Niet alleen de inzet van content kan geld kosten, maar ook de inzet van het personeel en conversatiebudget. Ten slotte is het van belang om te bepalen hoe je de content gaat ontwikkelen en hoe je deze gaat inzetten. Dit zijn belangrijkste stappen, omdat het hierbij echt gaat om het eindproduct. Het is van belang dat het goed wordt ingezet om zo de doelgroep optimaal te bereiken.

Schermafbeelding 2016-06-20 om 15.49.49.png

Conclusie

Door middel van de inzet van een contentstrategie kun je optimaal inspelen op de behoeftes van de doelgroep. Je behoudt overzicht over je content en je bereikt makkelijker je doelen. Ook heb je meer controle over de ervaring van je bezoekers. Ik heb zelf ook een contentstrategie gemaakt voor onze opdrachtgever HAN Academische Pabo en merk echt dat dit een groot verschil maakt. Je weet veel meer over je doelgroep.

 

Bronnen:

Alles over content management. (2016). Wat is een contentstrategie. Geraadpleegd op 20 juni op https://allesovercontentmanagement.nl/wat-is-een-contentstrategie/

Content bridges. (2013). Wat is contentstrategie. Geraadpleegd op 20 juni op http://www.contentbridges.nl/wat-is-contentstrategie/

Fijn. (2012). Tone-of-voice. Geraadpleegd op 20 juni op
http://www.fijn.net/tone-of-voice/

Hartgers, A. (2016, 18 april). Hoorcollege Contentstrategie [PowerPoint]. Geraadpleegd op 20 juni op https://follio.nl/spaces/view/409100835063074816

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s